ellensvanberg.blogg.se

Hösten 2012 kommer spenderas i Maastricht, Holland. Häng med på äventyret!

Söndag 23 september

Publicerad 2012-09-23 15:54:00 i Allmänt

Hej mina vänner!
 
Idag har jag än så länge bara pluggat och förberett mig för lektionen imorgon. Cirka 1 gång i veckan har vi Spotlight Lecture i Operation Management vilket betyder att min grupp håller i lektionen och går igenom det kapitlet som vi har fått. De andra grupperna (jag är i Team 4 med en holländare och en tysk) har också olika uppgifter för lektionen, t.ex. en till spotlight lecture, eller "problem discussion", "literature review" etc. Så just i den kursen har man alltid något att redovisa för klassen så att säga. Sedan består 40% av betyget på hur väl man genomför dessa uppgifter, ett avslutande case på 45 minuter är 10% och 50% är sedan ett skriftligt prov. Mina lektionstider är måndag och onsdag 18:30-20:30 vilket är lite segt men samtigt har man hela den dagen på sig att plugga. 
 
I min andra kurs jag läser nu, Management of organisations, ser det lite annorlunda ut. Inför varje lektion har vi ett ex antal artiklar vi ska ha läst och analyserat om ett givet tema, t.ex. denna vecka har vi om "teams" och "creativety". Här fick alla en lektion var att hålla i, så min lektion i "female leadership" är inte förrän 12 oktober. Då får man två timme på sig att vara så innovativ och kreativ som möjligt med sitt ämne, och 20% av betyget är beroende av denna lektion. Deltagandet i denna kurs är därför lägre på 15% och provet ger då 65%. 
 
Jimmy undrade om lektioner var på engelska eller holländska/tyska, och svaret är engelska. Till skillnad från t.ex. Handelshögskolan i Göteborg är ALLA lektioner och böcker på engelska, även för de "vanliga" studenterna. Hur kommer det sig egentligen att v inte har det så också? Känner att vi definitivt ligger i underläge när det kommer till business english, vi svenskar som alltid tror vi är så duktiga på detta, DET ÄR VI INTE!! Alla andra i mina grupper är bättre än mig på fackspråket. Synd att svenskar åker utomlands och inte är på samma nivå som t.ex. tyskarna. Ska banne mig ta upp detta när jag kommer hem! 
 
Men innan tentaångesten slår in åker jag till München 5-8 oktober på Oktoberfest!! Citerar wikipedia med "antagligen den största folkfesten i världen". Kolla in videon, kommer bli så jäkla kul! 
 
 
När dessa två kurser är avtentade 25-26 oktober så åker jag förhoppningsvis till Amsterdam en långhelg. Min ena syster Anna ska vara där med jobbet (pwc som förresten fortfarande heter pricewaterhousecooper här i Holland av någon anledning?!) veckan efter och kommer lite tidigare med en vän. Förhoppningsvis kan andra systern Karin också svänga förbi så blir det en liten reunion! Amsterdam ligger 2,5 timme med tåg från Maastricht. 
 
Till nästa period ska jag läsa Global Supply Chain Management och Financial Management and Policy. Sedan kommer vi svenskar missa sista kursen som går i januari då vi måste vara hemma i Sverige vid den tiden. Lite sjukt ändå när jag ALDRIG har pluggat såhär mycket i mitt liv men ändå lyckas vi inte skrapa ihop 30 hp här nere hehe. 
 
Nej nu blir det matlagning (lyckades med konststycket att köpa kyckling igår, heter kip på holländska) (andra paragrafen; jag hoppas kip betyder kyckling och inte häst eller hund...), sen dusch, biblioteket och sen möta upp Bartjuh för lite Heineken!
 
 
John, Bartjuh och jag sommaren 2010 i Sunny Beach!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen Svanberg

21årig Handelsstudent från Göteborg som på något vänster har hamnat i Holland på Maastricht University

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela