ellensvanberg.blogg.se

Hösten 2012 kommer spenderas i Maastricht, Holland. Häng med på äventyret!

5 november

Publicerad 2012-11-05 11:08:00 i Allmänt

Hej!
 
Efter diverse påtryckningar från folk så tänkte jag uppdatera lite snabbt. Förstår inte vad tiden har tagit vägen? Så vad har hänt sen senast?
 
Jag har haft mina två tentor, och haft 14 timmars dagar i bilioteket. Ena tentan vet jag att jag klarat för läraren la ut svaren direkt, vilket känns väldigt skönt. Den andra tentan är det lite svårare med... Håller tummarna!
 
 
Tentaplugg på högsta nivå! Lägg märke till ölen och smirnofen, tillhör dock inte mig hehe
 
 
Tentasalen är enorm! Ligger i en byggnad som kallas MECC och rymmer tusentals studenter i samma sal. Annars är proceduren ganska snarlik som hemma... Vet att australienarna och britterna klagade lite för på deras tentor får man inte äta något, vilket de tyckte störde. 
 
 
Efter tentorna på fredagen spelade vi Pubgolf. 9 hål, 9 olika barer, 9 olika slags drickor. Ett av hålen var supermarket Albert Heij där man skulle välja valfri 50 cl öl. Ju fler gånger man behöver sätta ner glaset desto mer slag får man. Personen med lägst slag vinner, i det hä fallet Felix och Linus!
 
 
Älskar Simon på denna bild! Snygga dansmoves
 
 
Drew och Julia lirade musik på Highlander
 
 
Över en helg åkte jag upp till Amsterdam och hälsade på syrran och Helena. Var riktigt trevligt och kul att se A-dam. Här står vi lite nervösa innan Red Light District börjar... Kul stad! Hade kunnat tänka mig att plugga där också!
 
 
Vi tåg en båttur för att se staden på bästa sätt. Kallas för Hollands Venedig och det är lätt att förstå varför!
 
 
Köpte ett par nya converese... var dags kändes det som. Dock har det regnat en del på senaste så inte haft chans att använda dom än!
 
 
Pontus och Felix hade en "swedish pre-party" förra veckan. Bjöds på pannkakor, köttbullar, äggmacka med kaviar och snaps! Riktigt rolig kväll!
 
 
Varit på rave-fest på Tragos också. Här med Linus och Joni
 
 
James ska alltig vara värst...
 
 
det var dags för Halloween och eftersom det finns en del amerikaner här togs det på fullaste allvar! Började med en förfest hos killarna på Volksplein
 
 
Jag och Julia var såklart svensk/amerikansk vikingar!
 
 
Festen gick vidare till Clinique!
 
 
I lördags firade vi Reins 21-årsdag med en 80-talsfest. Som ni ser har jag på mig en baddräckt från speedo haha. Har klippt mig också som ni kanske ser på bilden, skönt! Men konstigt system här... t.ex. när de tvättar håret frågar de om man vill ha balsam vilket kostar extra osv. Vem tvättar håret med bara schampoo? 
 
 
Drew, Julia, James, me and Guillermo
 
 
Avslutar bildregnet med en fin gruppbild ;) 
 
Har blivit lite strul med skolan också. Vi började en finanskurs förra veckan där det första lärarn säger är att man måste ha 1-2 finanskurser innan som förkunskaper, vi svenskar hade inga! Blivit något missförstånd mellan handels... Så det blev en lååång dag i fredags då vi bestämde oss för att hoppa av kursen. Självklart var på studievägledarna från handels på semester så vi bytte till Strategic Marketing utan att få godkänt av handels. Blir väl att läsa dubbelt med någon finanskurs till våren... Det löser sig på något sätt iaf! Min andra kurs heter Global Supply Chain Management, som inte har någon tenta alls, bara konstanta inlämningar och presentationer. Den andra kursen har en tenta men som bara är 20% av betyget. Blir fler och fler presentationer men det är ju bra att man vänjer sig vid sånt!
 
Nu måste jag läsa på det jag ska säga på tutorial 13.30, jag och tre andra håller i hela lektionen i två timmar! 
 
Puss och kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen Svanberg

21årig Handelsstudent från Göteborg som på något vänster har hamnat i Holland på Maastricht University

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela