ellensvanberg.blogg.se

Hösten 2012 kommer spenderas i Maastricht, Holland. Häng med på äventyret!

Beerpong, shopping och Karnevalen i Köln

Publicerad 2012-11-12 21:48:00 i Allmänt

Hej mina vänner!
 
Dagarna går bara snabbare och snabbare nu och de flyter lätt ihop. Vad har hänt senaste tiden då? 
 
I torsdags var det beerpong tunering på Highlander. Jag var självklart i Team Viking med Julia, och som amerikanska hade hon grymt game. Till skillnad från mig... Men efter första matchen hade vi en liten lektion i beerpong och efter det gick allt mycket bättre! Blev tillslut även en sväng till Alla vilket kanske inte var det smartaste då jag höll i lektionen dagen efter, men men young and reckless är man bara en gång.
 
 
Loquacious Cristal och Leonidas som vi också kallas hehe
 
 
Spelet krävde djup koncentration!
 
 
I lördags åkte jag och Linus till outleten i Roermond för lite shopping. Blivit otroligt lite hittills av den varan här nere... Kom bland annat hem med en ny vinterjacka från Mark O'Polo, ljus blå och heeelt underbar. Samma modell som jackan under men i ljusare blå, nästan turkost. Låter wacko men snygg är den!
 
 
Men roligast senaste veckan var självklart gårdagen - karnevalen i Köln! Klockan 7.30 gick bussen som tog oss mot det tyska inlandet och en dag av festligheter. Eftersom detta var invigningen var staden full av utklädda festglada människor. Det är verkligen en sån stor kontrast mot hemma. T.ex. Göteborgs Kalaset som fick döpas om till Kulturkalaset pga fylla, slagsmål osv. Det är nästan som det är något fult med att dricka alkhol och fira diverse event hemma, medan det är mycket mer öppet i Holland och Tyskland. Kan gå in mycket mer på djupet men ni förstår nog poängen. T.ex. klädde även 60-70åringarna ut sig igår och hoppade runt med ölglas i handen och skålade med alla. Såg ungefär 5 poliser på hela dagen. Hemma hade hela styrkan varit ute med ridande poliser, hundar osv. Hemma hade det skett slagsmål i varenda gatuhörn, igår såg jag bara en tjej klockan 11 på natten som gav sin kille en käftsmäll. Folkfester går helt enkelt till lite olika och är HELT KLART mycket roligare här. Undrar varför det är så? Det är ju inte någon skillnad på fylla, folk igår var riktigt onyktra men slagsmål och tråkigheter lyste med sin frånvaro. Har funderat över åldergränsen också, här i Holland ligger den på 16 år för alkohol och cigg. Har de mycket fler alkoholproblem här än hemma? I Göteborg ser jag fyllegubbar varje dag på stadens gator och torg, här har jag sett kanske 2-3 stycken sammanlagt. Jaja, nu blir det bilder istället för massa tjat :-)
 
 
Klockan 8 på morgonen, jag och Pontus är taggade på fest!
 
 
Vi framför Kölnerdomen som den kallas, vilken byggnad!
 
 
"Ellen du kommer aldrig komma upp på lejonet..."
 
 
....challenged accepted!
 
 
Pat i mitten med sina pingvinkompisar!
 
 
Ali, jag och min viking-twin
 
 
Vilka fantastiska vänner jag har fått här!
 
 
Pink girl och hennes räddare Batman
 
 
Katedralen, två vikingar och massa humlor
 
 
Avslutar en bild på snygge Pat som är en pingvin/ Batman/ viking
 
 
Vad har hänt idag då? Började dagen med en tutorial där vi presenterade hur långt vi kommit i våra slutcase. Sen tog jag och Linus en middag på ett pannkaksställe, föreställ er en pannkaka med ost, bacon, champinjoner och sirap. Så gott!! Sen till biblioteket ett sväng för att skriva ut en del artiklar inför imorgon. Nu har jag varit och handlat, tvättat massa kläder, diskat och ska nu städa rummet. Funderar på att dra en snabbis till Highlander om någon timma men vi får se! Kan behöva en lugn kväll också :-) 
 
Har börjat dagsdrömma och fundera på vilken nästa utmaning är, nya platser att besöka/flytta till osv. Då förstod jag att jag verkligen är hemmastadd här i Maastricht, det är inte nytt eller spännande längre. Jag hittar (nästan) överallt, jag vet affärens öppettider, har vissa vanor som jag gör varje dag, kommit in i skolans rytm osv. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan så vill snart uppleva något nytt istället. Ska bli kul att komma på vad jag vill göra! 
 
Kram på er
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen Svanberg

21årig Handelsstudent från Göteborg som på något vänster har hamnat i Holland på Maastricht University

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela