ellensvanberg.blogg.se

Hösten 2012 kommer spenderas i Maastricht, Holland. Häng med på äventyret!

Oktoberfest!

Publicerad 2012-10-13 15:26:00 i Allmänt

Hej!
 
Jag var visst inte speciellt bra på det här med att uppdatera bloggen....
 
 
Det största som hänt sen senast är Oktoberfest i Munchen! En helt underbart fantastisk helg!! En av de bästa jag haft är nere och antagligen en av de bästa jag kommer ha (Kommer säkert tävla med Swedish House Mafia 13 december i Amsterdam). 
 
 
På fredagkväll den 5 möttes vi utanför Guesthousen (där de flesta utbytesstudenter bor inklusive jag) för att åka buss i 9-10 timmar. Pigga och glada (?!) anlände vi till Munchen på lördag morgon. På området finns cirka 10 stora öltält (inga tält utan stora hus) och dessa måste man köa till för att få ett bord. Utan bord = inget öldrinkande. Så vid 8 stod vi redan och köade för att få grymma platser. När dörrarna öppnar rusar tusentals människor in för att slå sig ner och redan klockan 9 började ölen komma in. Varje öltält har sin egen öl, första dagen satt vi i Löwenbrau. Ölen på Oktoberfest är den traditionella, vilket betyder inga tillsatser mer än malt, humle, jäst och vatten vilket gör att den smakar riktigt bra! Ölglasen rymmer 1 liter och kostar 75-80 kr. Dock ger man alltid jämnt 10 euro för ölen för varje bord har sin egen servitris som ger en dricka och mat hela dagen. Om dricksen inte kommer in så slutar helt enkelt denna servitris att komma till bordet och detta vill ju ingen.. ;) 
 
 
Klockan är inte mycket men vi köar in till öltältet.
 
 
Självklart hade vi köpt den klassiska outfiten. Lederhosen för killarna och dirndl för tjejerna! 
 
 
 
Jag och Yannick med matchade kläder
 
 
Vid lunchtid började bandet spela klassiska tyska schlager (?) låtar, visor, ramsor och allt du kan föreställa dig. Speciellt "skål-låten" Ein prosit dök upp titt som tätt och alla skålar och sjunger tillsammans. 
 
Finns en rolig tradition där de modiga ställer sig upp vid bordet och tillkallar uppmärksamhet, för att sedan halsa en hel liter öl till hejarop och applåder. Efteråt behandlas du som en gud, men misslyckas du börjar de andra 10 000 gästerna i öltältet att bua och du får skämmas.
 
Så, vad gör man hela dagen i öltältet? När klockan slog 9 och första ölen stod framför mig tänkte jag att "här sitter vi väl några timmar sen får det vara nog". Jag kom ut från öltältet nästan 12 timmar senare... I vårt gäng (15 personer) var jag den sista som kom till campingplatsen där vi bodde. Härdanefter var jag den svenska vikingen. Sammalagt var vi cirka 100 utbytesstudenter som åkte via Way2Go vilket är ett härligt gäng grabbar som annordnar resor runt om i Europa för utbytesstudenter. När klockan slog 9 på kvällen steg vi ut från öltälten, några liter var i magen (får jag skrämma er och säga att jag antagligen drack 7-8 liter per dag hehe. Men under många timmar såklart), och styrde stegen mot nöjesparken som också finns på området. Och av någon anledning styrde mina öl-vingliga ben mig till berg-och-dalbanan med inte en, inte två, inte fyra utan 5 STYCKEN LOOPAR. Nu i efterhand vet jag inte riktigt hur jag vågade men antagligen gjorde Löwenbrau-ölen mig modig. 
 
 
Looparna föreställde de olympiska ringarna + en extra ring för att göra det roligare (?!)
 
Väl tillbaka till campingen hamnade jag inte i säng förän halv 1. Klockan stod på 5. Upp, äta frukost, åka tillbaka till området och ställa sig i kö igen. Denna gång valde vi tältet Hacker-Pschorr som också kallas Heaven of Bavaria. Denna dagen skulle vårt bord bli legendariskt. Redan några minuter efter att första ölen serveras ställer sig fyra i vårt gäng upp och halsar ölen för morgontröttna tyskar som inte tror sina ögon. Efter det vet jag inte hur många personer som kom fram till en och sa "hey you from that crazy table, the best in the whole hall" etc. Vi gick in hårt och avslutade ännu hårdare med att vissa av oss fick bli bäras ut/kastas ut/springa från ordningsvakter (nej mami inte jag). Själv höll jag på att missa bussen tillbaka till Maastricht men det är en annan historia. På kvällen satt vi alla (okey inte alla, två stycken fick bli kvar i Munchen) på bussen igen som körde hem oss till Maastricht! Den bussfärden hade jag kunnat skippa... Klockan 6 på morgonen på måndagen var vi alla (okey inte alla) välbehållna tillbaka. Samma dag hade jag lektion. Inte kul. 
 
 
 
"the crazy table". Ser ni hur många ölglas det står på bordet? Haha. Kanske därför vi blev (ö)kända.
 
 
Glada holländare!
 
 
 Snygga brudar i matchande dirndl!
 
 
Första ölen
 
 
The Maastricht Crew. Helt underbara människor!
 
Pat har skrivit ett helt fantastiskt blogginlägg på sin blogg (http://stumblingabroad.wordpress.com/), gå gärna in där och läs mer om vår Oktoberfest-resa. Vår beskrivning stämmer överens ganska så bra.
 
Annars då? Jo jag var på Cantus (kan liknas vid "sittningar" vi har hemma) i tisdags. Här finns det dock inget som kan liknas vid alkoholpolicy utan istället fyller man sitt glas med öl och måste dricka upp hela när toastmastern säger till. Ungefär var 10e minut alltså. Riktigt mycket röj. 
 
 
Cantus reglerna. Observera nummer 7, den översta skålen var klart mest populärast. Som ni ser kan man bli straffad om reglerna inte följs. Ett straff är t.ex. att fylla sina ena sko med öl och dricka upp det framför pupliken. Tack och lov fick jag inget straff ;)
 
 
Mycket röj på holländska cantusar!
 
 
Nu har tentaperioden börjat och det är dags att minska på festandet och öka ytterligare på plugget. Högst osäkert om det sistnämnda går att öka men ska göra ett försök!
 
Nu ska jag städa och tvätta, sen blir det middag nere på stan.
 
Kram! Saknar er familjen och vänner

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen Svanberg

21årig Handelsstudent från Göteborg som på något vänster har hamnat i Holland på Maastricht University

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela