ellensvanberg.blogg.se

Hösten 2012 kommer spenderas i Maastricht, Holland. Häng med på äventyret!

1 december!

Publicerad 2012-12-01 13:18:00 i Allmänt

Då var vi inne på sista månaden för 2012!
 
Förra helgen bestämde vi oss för att vara lite extra kulturella så jag, Mika, Meg, Pat, Rein och Michael besökte St. Pietersbergs grottor som ligger uppe på en kulle här i Maastricht. Vi lärde oss snabbt av guiden att det inte är grottor egentligen, utan en gruva som sträcker sig över ett ofantligt område. För många miljoner år sedan låg staden under vatten och har skapat rikliga mängder av kalksten som bönderna bröt (?). Flera gamla byggnader och kyrkor här nere är byggda av just den här kalkstenen. För att höja stämningen i gruvan fick vi fotogenlampor och vid ett tillfälle gick guiden i förväg och vi fick känna på hur mörka tunnlarna faktiskt är. Ögonen kan inte ens vänja sig vid mörkret. Var ganska läskigt med tanke på att guiden berättade hur folk har tappat bort sig i tunnlarna och tillslut dött. Senast var 1992 då två tonårspojkar tappade bort sig utan lampor och hittades flera veckor senare. Guiden berättade att om vi inte är tillbaka en halvtimme efter att turen skulle ha slutat ger sig en säkerhetsstyrka in och letar reda på oss. Så någon fara var det aldrig hehe ;-)
 
 
Pat fick äran att bära lampan hehe
 
 
Ja men ta med din barnvagn ner i gruvan... Var inte speciellt uppskattat när bebisen började skrika/skulle ha mat mitt i turen haha. Förstår inte riktigt grejen, barnet kommer ju ändå inte komma ihåg något? 
 
 
Som ni ser på kartan sträcker sig gruvorna över en stor del av Maastricht. Vi är uppe i högra hörnet
 
Har också hunnit med en middag med Gustav på en sushi-restaurang där man betalade 20 euro och fick beställa in exakt vad och hur mycket man ville. Inte bara sushi utan vårrullar, soppor, sallader, knyten med kött osv. Såååå gott. Var första gången jag åt sushi här nere. 
 
 
Ser dock inte ut som min middags-dejt uppskattar mitt sällskap...? 
 
 
En fin familjemiddag på "lasagne stället"
 
I torsdags var vi, som jag nämnde i förra inlägget, på bal på Grand Hotel. Var första gången jag hade klänning och högklackat här nere. Kände rätt snabbt att jag gått upp några kilon för klänningen satt lite tightare än vanligt. Men men. Det är ju sånt som hör till på en utlandstermin! 
 
 
Felle, jag, Ali, Melissa, Kriya och Pontus
 
 
Simon, Jon, James och jag 
 
 
Snygga brudar!
 
 
Var kul att se alla så uppklädda. Men måste väl erkännaatt jag gick hem barfota... Inte kul med klackar i en stad gjord av kullerstensgator. 
 
 
Avslutar med en bild på julstaden Maastricht. Nu ska jag till biblioteket och plugga några timmar, sen får vi se vad som händer!
 
Kram!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ellen Svanberg

21årig Handelsstudent från Göteborg som på något vänster har hamnat i Holland på Maastricht University

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela